Heb je een bedrijf? Dan is het boekjaar bijna voorbij. Dat betekent dat het tijd wordt om te evalueren. Naast het evalueren wordt het tijd om doelen te stellen voor het nieuwe jaar. Weet je nog niet wat je doel voor volgend jaar wordt? Lees dan snel verder. In dit artikel staan een altijd doelen die je kunt stellen.
Richten op een extra doelgroep
Als je begint met een bedrijf is het belangrijk om je eerst volledig te focussen op een doelgroep. Hoe beter je jouw doelgroep in kaart hebt, hoe beter je jouw marketingstrategieën hierop kunt aanpassen. Jouw doelgroep moet zich aangesproken voelen door jouw marketingmiddelen. Als je doelgroep te breed is, voelen weinig mensen zich aangesproken. Als je bedrijf goed loopt kun je uitbreiden naar extra doelgroepen. Dit kunnen andere soorten mensen zijn, maar je kunt je ook richten op een extra markt. Als je je nu op de b2c markt richt, kun je bijvoorbeeld uitbreiden naar de b2b markt. Hierbij is het wel belangrijk dat je een speciale b2b webshop hiervoor inricht. Het bedrijf Dynamicweb kan makkelijk en snel je huidige b2c webshop aanpassen naar een b2b webshop.
Efficiënter werken
Veel bedrijven willen efficiënter werken. Dit is een goed doel als je merkt tijdens de evaluatie dat jullie veel doen, maar weinig bereiken. Veel bedrijven blijven te lang hangen in ideeën en voeren niets of weinig uit van de ideeën. Het volgen van een timemanagement cursus kan helpen om efficiënter te werken. Dit is meteen een goed moment voor een teambuilding activiteit. Plan een timemanagement cursus samen in met je team en sluit dit af met een leuke activiteit zoals een etentje. Een ander groot voordeel van samen de cursus doen is dat dan alle neuzen dezelfde kant op staan. Daarnaast is het belangrijk dat je aan het begin van het jaar duidelijk maakt waar je dit jaar met je bedrijf naartoe wilt werken. Bepaal welke activiteiten hiervoor essentieel zijn en welke activiteiten minder prioriteit hebben. Communiceer dit vervolgens duidelijk naar je medewerkers.
Meer vrije tijd
Dit klinkt misschien niet als een doel voor je bedrijf, maar kan het wel zeker zijn. Dit is een goed doel als je merkt dat je regelmatig overwerkt en in het weekend werkt. Als dit ook het geval is bij je medewerkers is dit nog ernstiger. Als iedereen constant overwerkt kan dit leiden tot burn-outs. Hoe kan je dan zorgen voor meer vrije tijd? Bekijk welke taken iedereen uitvoert en kijk welke taken niet belangrijk zijn. Is alles belangrijk? Dan wordt het de hoogste tijd om een nieuwe collega aan te nemen.
Andere doelen kunnen bijvoorbeeld zijn het behalen van een bepaalde hoeveelheid winst. Zorg dat je dit duidelijk voor ogen hebt. Hoe duidelijker je doel is, hoe groter de kans is dat je het doel gaat behalen.