Blijft je omzet al een tijdje hetzelfde of gaat je omzet zelfs achteruit? Lees dan in dit artikel hoe jij jouw omzet verhoogt. Zo blijft jouw onderneming gezond.
Focus je op leadgeneratie
Bij leadgeneratie streef je ernaar om je verkopen te vergroten door potentiële klanten te benaderen die hebben aangegeven interesse te hebben in je product of dienst. De klant wordt een ‘lead’ genoemd. Je gaat potentiële klanten aantrekken en opsporen. Er zijn meerdere strategieën om nieuwe ‘leads’ te krijgen. Het beste is om meerdere strategieën in te zetten. Zo vergroot je de kans op het krijgen van nieuwe klanten. Je kunt bijvoorbeeld de volgende strategieën gebruiken: samenwerking met sales, outbound marketing en inbound marketing. Bij inbound marketing produceer en promoot je content. Outbound marketing is onder andere e-mailmarketing, displayadvertenties en eventmarketing. Door samen te werken met sales kan je de marketing beter op elkaar afstemmen. Dit verhoogt ook de kans op het krijgen van klanten.
Breid je doelgroep uit
Door je doelgroep uit te breiden heb je meer potentiële klanten. Je moet er wel rekening mee houden dat je bestaande marketing gericht is op je huidige doelgroep. Het uitbreiden van je doelgroep kan dan betekenen dat je eerst meer geld kwijt bent aan het aanpassen van je marketingmaterialen. Kies daarom voor een doelgroep die zoveel mogelijk op je huidige doelgroep lijkt. Dan hoef je jouw marketingmaterialen weinig of niet aan te passen. Je kunt ook ervoor kiezen om de marketingmaterialen niet te veranderen, maar extra marketingmaterialen te ontwikkelen voor de nieuwe doelgroep. Als jij je momenteel alleen op de b2c marketing richt kan je er ook voor kiezen om je te richten op b2b marketing. Hiervoor is wel een nieuwe marketingstrategie nodig, omdat b2b klanten een andere aanpak nodig hebben. Er zijn namelijk veel verschillen tussen b2b klanten en b2c klanten.
Automatiseer zoveel mogelijk
Door zoveel mogelijk taken te automatiseren kan je tijd én geld besparen. Door administratieve taken handmatig te doen ben je veel geld kwijt aan personeelskosten. Door dit soort taken door software systemen te laten doen bespaar je hierop kosten. Je hebt dan minder medewerkers nodig. Een andere optie om deze medewerkers te laten focussen op activiteiten die de omzet vergroten, zoals het opvolgen van ‘leads’ en het ontwikkelen van promotiematerialen.
Ga ook na wat je anders deed toen je omzet wel groeide. Wellicht ben je gestopt met bepaalde succesvolle activiteiten. Door regelmatig te evalueren kan je jouw bedrijf goed blijven aanpassen.